Berg en Dal - Reisverslag uit Berg en Dal, Suriname van Karin Velde - WaarBenJij.nu Berg en Dal - Reisverslag uit Berg en Dal, Suriname van Karin Velde - WaarBenJij.nu

Berg en Dal

Door: karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

07 Maart 2009 | Suriname, Berg en Dal

hey hey allemaal,

vrijdag moest ik nog eerder opstaan dan normaal, snel omkleden, tas inpakken wat eten en toen kwam om 6 uur de taxi al.
Om kwart over 6 moesten we ons verzamelen bij het Kransnapolski hotel omdat we op trip gingen naar berg en dal.
de weg naar berg en dal was erg hobbelig voor de verandering ;).. ik wen hier al aardig aan haha.
na een klein uurtje rijden zijn we gestopt voor ons ontbijt bij een klein restaurantje, er was genoeg eten want zoals de gids al zei: surinamers hebben nooit honger maar de ingang moet altijd goed gevuld zijn haha..
aan de overkant van de weg bij het restaurantje stond een grote bauxiet fabriek, erg indrukwekkend om te zien hoe groot dat was..
er was een heel groot busstation op het terrein alleen voor de mensen die daar werkte..
na een kwartiertje daar gezeten te hebben zijn we weer verder gereden..
erg mooi onderweg,
we reden langs allemaal kleine dorpjes met kleine houte hutjes midden in de bush bush..
na ongeveer 2 uur kwamen we aan bij adventure park Berg en Dal. Als eerste stond voor ons de boswandeling door de ongerepte jungle op de planning, daarna het kajakken en als laatste de tokkelbaan.
berg en dal was in de slaventijd een plantage, tijdens de wandeling werd ons hier veel over verteld en kwamen we er achter dat we eigenlijk midden door een oude begraafplaats wandelden.. d
e gids vertelde dat de slaven die toen die tijd zijn vermoord op de berg begraven waren (ongeveer 1000). Op die graven stonden wij nu, erg fijn idee was dat haha..
het was wel heel interessant en uitzicht vanaf de berg (350 meter hoog) was ook heel mooi
maar het kajakken en tokkenlen vond ik veel leuker..
na anderhalf uur te hebben gewandeld gingen we kajakken,
we begonnen op de suriname rivier lekker met de stroom mee, later gingen we door een paar kreekjes.. het was heel mooi tussen de bomen heleas geen apen gezien (die zitten daar soms)..
we moesten soms plat in onze kajak onder de omgevallen bomen door..
na ongeveer anderhalf uur te hebben gepeddeld gingen we weer terug, op de suriname rivier hadden we alleen toen de stroming tegen, wat is dat zwaar! maar het was wel super leuk om te doen..
na het kajakken was het tijd voor middag eten en er was weer genoeg!
rijst, 2 soorten kip, kouseband, gebakken banaan, komkommer enz..
daarna moesten we nog even wachten voor we aan de beurt waren met tokkelen..
maar na een uurtje konden we ons klaar gaan maken..
We kregen een helm op en een tuigje aan. Ook kregen we aan onze linkerhand een handschoen en aan de andere hand een leren handschoen met een gleuf waar de kabel precies in paste.
Eerst kregen we uitleg hoe je in het tuigje moest “zitten”, hoe je moest remmen (dat is nog een hele kunst!) en hoe je moest omdraaien zodat je jezelf naar boven kan optrekken. We moesten het zelf proberen op een oefenbaantje..
na het oefenen de berg op gelopen naar het eerste platform op 2 meter hoogte.. je ging van plateau naar plateu.
De tokkelbaan had 7 platformen en een totale lengte van zoon 1000 meter. De hoogste baan was 37 meter en dit was ook de langste, namelijk 178 meter.
37 meter lijkt niet hoog, maar is wel hoog als je, je bedenkt dat je dan op een wankel plateau staat die aan de bomen is geknoopt boven de bomen. Deze baan ging dwars over de Surinaamse rivier heen. Echt super mooi, was super gaaf om te doen!
er waren verschilldende rem niveau's per baan.. sommige banen hadden niveau 1 (niet remmen) er was niveau 2 (remmen) en niveau 3 (goed remmen)..
om de niveau 1 banen mochten we ook op de kop hangen als we durften! echt super zo op de kop tussen de bomen door op 20 meter hoogte!
Toen we beneden stonden bracht de motorboot ons terug naar de overkant waar de bus al stond te wachten.
Na 2 uur terug hobbelen kwamen we weer aan in Paramaribo.
snel ons bedje in want zo'n dag is erg vermoeiend!

• 07 Maart 2009 - 17:09

Marjolijn:

Eej lief dinnetje
    Wat een super leuke dag moet dat geweest zijn!!:D
    Eerst mensen nog even aanstampen, dan nat worden ( pff wil best geloven dat ertegenin peddelen echt zwaar is!! hebben jullie geen bomen geraakt?:P)
    En dan door bomen zoeven,, echt super vet!! :D zal er wel heel lachwekkend uithebben gezien iemand die op zn kop 20 meter naar beneden gaat haha :P
    Kusjah

• 08 Maart 2009 - 07:59

Henk:

hoi karin,
    fijn dat het zo leuk is.
    geen enge beesten tegen gekomen?plaats eens wat foto's.
    ik heb gehoord dat je een foto van jouw en een krodil hebt.

groeten pap & mam

• 09 Maart 2009 - 18:54

Johan Spies:

hallo meiden,
    eindelijk heb ik jullie gevonden.
    Ik heb nog niet alles gelezen maar ben onder de indruk van jullie belevenissen.
    Heel veel succes daar!
    Groeten Johan

• 10 Maart 2009 - 20:28

Dennis:

Wat een stoere foto's lieverd!!!
    Cool!!!!

Kusje

• 11 Maart 2009 - 11:47

Ria V H:

hooi, nou jij vermaakt je best, wil je wel weer terug?
    stoer dat kayakken en tokkelen, was wat voor erik. bram werkt nu ook bij de super en zet flink de bloemetjes buiten met erik.
    verder wil ik ff melden dak al 4 lammetjes heb en er komen er vandaag of morgen nog wat, gr. ria

• 13 Maart 2009 - 20:18

Gerda:

Hallo karin,

Hoe gaat het met je?
    Aan de reisverhalen te zien geniet jij en de anderen behoorlijk van dit stage avontuur.
    Ik ben werkelijk jaloers op datgene wat ik aan foto's van jullie te zien heb gekregen. Het zal allemaal wel tegenvallen als je weer terug bent. Het enige voordeel tot nu toe zal zijn dat we weer richting de zomer gaan. Ik las in het bericht van Ellen dat het nogal regende momenteel en dat het in Nederland ook op TV geweest is (ik niet gezien). Het weer hier is redelijk, het is droog. Verder nog lang geen zomer, maar de vogels zijn al druk bezig.De dagen worden weer langer en dat maakt dat je wat makkelijker je bed uit komt 's morgens en dat je nu ook weer in het licht weggaat en thuiskomt na je werk. Geeft het gevoel dat je geen holbewoner meer bent.
    Nou ik ga stoppen met schrijven en hoor of lees wel weer over jullie avonturen.
    groet Gerda

• 15 Maart 2009 - 14:42

Fenneke:

Alles is goed met mij, bedankt voor de kaart.
    Ik ben op wintersport geweest met Jan, Ria en Melissa. Heel veel sneeuw, het was reuze leuk!
    Hoe is het daar bij jou in het sneeuwarme Paramaribo??
    Nou tot ziens.

Groetjes veel liefs Fenneke