wauw wauw wauw,. wat gaaf.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Karin Velde - WaarBenJij.nu wauw wauw wauw,. wat gaaf.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Karin Velde - WaarBenJij.nu

wauw wauw wauw,. wat gaaf..

Door: karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

17 April 2009 | Suriname, Paramaribo

het was zover, we gingen de jungle in!
maandag morgen werden om kwart voor 8 met de taxi opgehaald.
bij Blue Frog travel stond onze gids al op ons te wachten.
De bagage werd ingeladen zodat we konden vertrekken. De gids Khumalu vertelde ons dat er bij Albina nog 2 mensen meegingen op trip, die waren de dagen hiervoor op trip naar Galibi geweest, een man en vrouw uit belgie..
De weg richting Albina was wederom erg hobbelig, zoals de meeste wegen hier! Na ongeveer 2 uurtjes in de hobbelige bus kwamen we aan bij Albina.
Na wat gegeten te hebben gingen we met de boot naar loka loka, daar was onze slaap plaats wadaa.. dat duurde 4 en half uur maar toen waren we er eindelijk…
Daar werden we ontvangen door de beheerder. We zouden eigenlijk in hangmatten slapen deze trip, maar het hangmatten verblijf was nog niet schoongemaakt, dus de eerst nacht sliepen we in bedden de tweede nacht in echte amaka’s (hangmatten).
Inmiddels was het al half 8 in en kregen we ons avondeten.
Lekker vroeg gaan slapen om ons voor te bereiden op de toch van morgen..

De volgende ochtend moesten we om half 8 ontbijten. Vandaag was de dag dat we naar de Minavallen zouden gaan. Het was ongeveer een uurtje varen naar de Minavallen. Onderweg zag we apen, papegaaien, een hert en een kaaiman.. wauw echt super gaaf en super mooi..
Aan het land begon onze toch,, wat een gave ervaring en super mooie omgeving..
Hebben anderhalf uur gelopen, we zagen oranje met zwarte kikkers, zagen en hoorde vooral brul apen..echt zo gaaf!
toen kwamen we eindelijk aan bij de mina waterval.. wauw wauw wauw!
Heerlijk gezwommen..
Voel ik opeens een ruk aan mn schouder terwijl ik op een rots zat in het water..
Petra die wild naar hulp aan het zwaaien is, trek haar uit het water onder de waterval vandaan zegt ze happend naar adem: hij verdrinkt..
Was de man die ook met ons mee was dus onder de waterval terecht gekomen en kon niet meer boven komen en had toen Petra ook in het water getrokken…
Kon hem net grijpen en toen schoot de gids ons te hulp..
Jemig wat was dat schrikken zeg! Gelukkig is alles goed afgelopen..
Na dat iedereen bij gekomen was en had genoten van de waterval zijn we de zelfde tocht terug gaan maken en kwamen we na 2 uur weer aan bij ons kamp wadaa wat welkom betekend..
Hebben wat gegeten en onze gids vertelde nog een verhaal over de spin Armansi.
Dat is een heel bekend verhaal hier in Loka Loka en de les uit het verhaal was dat als je niks hebt dat je dat slim moet zijn om te overleven..
Na een paar verhalen een djogo (liter flessen parbo bier) gaan drinken met de gids en zijn tweeling broer in de plaatselijke bar..
Daarna onze amaka in gegaan om te slapen..

de volgende dag om 8 uur gingen we ontbijten en weer de boot op.
Na een kwartiertje varen kwamen we bij het eilandje Loka Loka. Hier maakten we onze eerste dorpswandeling.
Hebben gezien hoe ze casaver verwerkte tot kwak (Surinaams lekkernij) en hoe ze hier boten maakte en gewoon de afwas deden in de rivier.. echt knap hoe mensen met zo weinig kunnen leven..
We vaarden weer verder richting Apatu. Dit is een dorp in Frans- Guyana we hebben een korte dorpwandeling gemaakt en zijn de boot weer in gegaan. Onderweg hebben we gegeten op Nju Kampu. Ook een plaatsje in Frans Guyana.
We vaarden weer verder en kwamen bij het Surinaamse dorpje Bigi ston. Vernoemd naar de grote stenen.
Hier woonden de indianen en was een souvenir winkeltje..
De boot stond ons alweer op te wachten en we moesten nog een uur varen voordat we bij Albina waren.
Hier snel de bus in en op weg terug naar paramaribo..
Dit was nog zo’n 2 uur rijden..
Onderweg kwamen we nog langs de wandelmars. Het is een soort avondvierdaagse alleen dan komen de mensen dansend en met veel muziek voorbij.. echt heel gaaf om te zien
Na dit grote avontuur weer 140 foto’s en een hele ervaring rijker.. wat was dit gaaf om mee te maken zeg!

Heb nu mijn koffer al weer voor een groot deel ingepakt.. ga zaterdag alweer naar huis..
De tijd is zo snel gegaan. Ga suriname ontzettend misse!
Dit voelde echt als thuis die 3 maanden..
Vrijdag voor de laatste keer stappen met de meiden van stage hier..
En dan weer op naar mijn eigen lekkere bedje en warme douche in lieren..
Tot heel snel

• 17 April 2009 - 08:58

Marjolijn:

Eej meis,
    Had het al een beetje van je gehoord op msn maar echt super gaaf zeg wat je daar gedaan hebt!!:)
    En die foto's ook echt leuk,, haha en jij achterop om geen natte voeten te krijgen :P
    Tot over een paar daagjes!!
    Xx