Galibi - Reisverslag uit Galibi, Suriname van Karin Velde - WaarBenJij.nu Galibi - Reisverslag uit Galibi, Suriname van Karin Velde - WaarBenJij.nu

Galibi

Door: karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

02 Maart 2009 | Suriname, Galibi

hooi hooi allemaal!!
heb weer een nieuw verhaal hoor..
heb echt heel gaaf weekend gehad!
ben op trip geweest naar Galibi,
zaterdag ochtend werden we opgehaald met een bus om vervolgens een 3 uur lang durende rit te maken naar Albina..
de weg naar Albina is niet al te best,, najah echt heel slecht gewoon..
normaal zal je dan denken dat de chauffeurs heel langzaam rijden om de kuilen en gaten in de weg te kunnen ontwijken
en als we er toch over heen moeten we niet zo hard omhoog klappen...
nou de surinamers niet hoor!
die gaan dan 140 km per uur rijden, met het motto: als ik door de eerste kuil omhoog klap vlieg ik over de volgende 2 heen ;)..
nou dat hebben we gemerkt,, we hebben 3 uur lang zitten stuiteren achter in de bus haha..
na die 3 uur waren we aangekomen in Albina,
plaatsje aan het water helemaal rechts in suriname..
hier aangekomen hebben we ff wat gegeten en de boot genomen naar Galibi..
dit was nog anderhalf uur varen, daar zatern we dan met 13 man opgepropt in een klein motorbootje
:P zeik nat wordend van al het opspattende water..
maar het was heel lekker en mooi zo op dat bootje..
aangekomen op Galibi konden we onze spullen in onze huisjes leggen..
we hadden met zn 6e een huisje (petra, elise, ellen, talisa, een ander meisje en ik)
helemaal afgezonderd door de bush bush aan een prive strandje,,
echt super mooi
alleen bij vloed stond ons huisje midden in het water en was het niet mogelijk om met droge voeten onze trap te bereiken :P..
na onze spullen gedumpt te hebben hebben we een wandeling gemaakt door het indianen dorp en zijn we naar een dierentuin geweest...
najah wat je een dierentuin kan noemen dan :P..
er stond een bordje ZOO en dat was alles haha :P
nergens kooitjes of hekken..
maar de dieren waren wel heel gaaf!
heb papegaaien gezien, aapjes, krokodilletjes en een luiaard vast gehouden..
's avonds om 9 uur weer de boot op wat verder gevaren om schildpadden te zoeken,,
helemaal donker weer in het smalle bootje en niemand mocht zijn zaklamp gebruiken omdat de schildpadden dan geen nest zouden graven..
natuurlijk begon het te regenen toen we in het bootje zaten dus ook nog is in het donker met een zwart zeil over ons heen :P..
erg spannend :P..
eenmaal op het strand lopend hebben we 3 schildpadden gezien..
die beesten zijn groot..
wel 1.20 lang en dat scheen dan nog een kleine te zijn..
heb gezien hoe ze eieren legde, de eieren weer onder het zand stopte en hoe ze weer terug de zee in gingen..
je mocht alleen geen foto's maken met flits dus de foto's zijn erg donker geworden..
na 3 uur schildpadden spotten lkkr terug naar onze hutjes om te slapen.. waren erg moe..
zondag ochtend ontbijt gehad en met boot naar Frans Guyana gegaan,,
hebben daar anderhalf uur rond gekeken in saint laurent..
zo gek, het land is nog geen 10 min varen van Suriname af maar toch zo anders..
in Frans Guyana rijden ze weer aan de goede kant van de weg haha,,
en verder is het net Frankrijk (het hoort ook bij Frankrijk)..
maar het is toch heel grappig om te zien..
vanaf Saint laurent de oversteek gemaakt weer naar Albina
en vanaf daar weer met de bus terug naar Paramaribo over de hobbelige weg..

• 01 Maart 2009 - 23:43

Sanne, Paula En Lind:

Hee meiden !

Wat klinkt dat gaaf zeg, wij hebben nu al zin om dit in April te gaan doen!!
    Heel leuk dat jullie zo'n weekend hebben gehad :)

Tot morgen bij salsa

x x Ons