toch wel een paar keer moeten slikken.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Karin Velde - WaarBenJij.nu toch wel een paar keer moeten slikken.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Karin Velde - WaarBenJij.nu

toch wel een paar keer moeten slikken..

Door: karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

04 Februari 2009 | Suriname, Paramaribo

heej heej..
zo mijn eerste 2 stage dagen zitten dr op..
maandag ochtend half 8 hadden we afgesproken bij het kantoortje van zuster edna.. zuster edna (stage begeleider) zou ons naar de afdeling brengen.. nou zaten daar netjes om half 8 te wachten,, en om 8 uur nog..
zuster edna kwam zelf pas om kwart over 8..
haha najah we wisten al dat ze hier niet zo vlot zijn..
na onze mooie kapjes te hebben gehaalt voor in ons haar en kluis sleutels te hebben gekregen werden we naar onze afdelingen gebracht.. petra loopt op interne chirurgie, elise en talisa de eerste 4 weken op de kraam afdeling en de laatste 6 op de kinderafdeling.. en ellen en ik ook op de kraam..
aangekomen op onze afdeling kregen we een halve rondleiding door het ziekenhuis en werden we daarna op de afdeling aan een tafeltje gezet..
na een kwartier kwam de hoofdzuster kijken of we al klaar waren met onze drink pauze :S :S.. en dat ze ellen en mij op de verloskamer verwachten..
okeej ellen en ik maar naar de verloskamer.. blijkt dat we de eerste week daar stage lopen..
denk je leuk!! baby's ter wereld zien komen en kindjes wegen meten en vast houden..
nou niet dus.. we hebben nog geen bevalling gezien..
er was een vrouw (najah meisje, net 20 jaar) die was al minstens 25 weken zwanger (al een hele ronde buik) en die kreeg te horen dat het kindje in haar buik was overleden..
echt heel heftig zo op je eerste dag.. vooral omdat ze later vertelde dat haar man wou dat ze het kindje liet weg halen. ze had voor het kindje gekozen en haar man is toen bij haar weg gegaan..

aan het personeel moeten we ook nog erg wennen, ze kijken niet naar je om.. ze geven alleen soms opdrachten zoals: je moet de spoelkeuken schoon maken of je moet de bedden soppen..

na zown eerste dag zijn we lkkr optijd ons bed in gegaan met de hoop dat het de volgende dag beter zou zijn.. (vandaag dus)..

toen ellen ik en vanmorgen op de afdeling kwamen was er net een mevrouw bevallen.. het kindje was tijdens de bevalling overleden.. echt een heel mooi volgroeid kindje.. er was niks aan de hand tijdens de zwangerschap..
het overleden kindje is gewassen, gewogen, gemeten en aangekleed.. daarna werd het in een wasmand gelegd.. zo heeft het een halve dag gelegen..
ik kreeg toen de taak om het overleden kindje aan de oma en tante te gaan laten zien..
vond dit toch wel even moeilijk..
heb daarna samen met ellen en een andere zuster het kindje overgedragen aan de lijkwagen bij de achter uitgang (dus moesten eert het halve ziekenhuis door lopen met het oveleden kindje in een wasmand)..
het gaat hier allemaal heel anders dan in nederland in het ziekenhuis en ben er ook achter gekomen dat de verloskamer helemaal niet zown vrolijke beschuit met muisjes afdeling is..
hoop morgen een echte bevalling mee te maken!..

gelukkig hebben we vandaag de dag wel leuk afgesloten!! zijn naar salsa dansen geweest.. dansclub danzson,, hebben een proefles salsa dansen gehad.. met 50 a 60 nederlanders haha..
hebben ons na de les meteen ingeschreven voor een beginners cursus.. dus elke dinsdag en vrijdag avond sta ik 2 uur lang op de dansvloer :P en dat 4 weken lang..
heb bij het betalen ook een cd gekregen dus ben benieuwd haha

jullie horen snel weer van me..
dikke kus karin

• 04 Februari 2009 - 07:30

Majo:

Eej meis,,
    Poeh wel heftig zeg zo een eerste dat al meteen zo een zwaar verhaal!!En dan de tweede dag een doodgeboren kindje,, Maar wat moet je dan eigenlijk de hele dag doen?alleen maar alles uitsoppen? Hoop voor je dat je vandaag wel een bevalling mee maakt ja met een levend kindje!!
    Haha wat leuk die salsa lessen! met allemaal nederlanders:P
    Hoe is het met je verbrande pootje?
    Veel plezier nog meis!
    Kusje!knuffel,,

• 04 Februari 2009 - 17:15

Janneke:

Hey Kaat,

Zeker wel heftig ja! En ook nog meteen de eerste 2 dagen... Ik zou het ook echt vet moeilijk vinden om dat dan te laten zien aan oma en tante. Word je niet bepaald vrolijk van. Maar de beschuit met muisjes komen er vast ook snel aan!:)

Wel tof van het salsa dansen!:) Is zeker heel anders dan bij biezeman? Ook een beetje leuke mensen in die cursus? Of heb je daar niet echt contact mee?

Nouja, Veel plezier nog en sterkte voor de wat mindere momenten!

xxx